يا جماعه انا بفكر اطلع اسكندريه يوم صد رد كده...

• بادئ الموضوع بادئ الموضوع رحاب ابو المجد
  • تاريخ البدء تاريخ البدء
اه ممكن تاخد داي يووز في اي فندق علي البحر شيراتون هيلتون توليب ازور ..

القلعه و المكتبه و القبه السماويه و قصر المجوهرات....لو هتوصلى بدرى هتلحقيهم كلهم علشان اغلبهم بيقفل بين ٣ و ٥
بعد كده تطلعى على محطة الرمل تتغدى من كبدة الفلاح و بعدين بحرى تحلى من الشيخ وفيق و بعدين تاخدى من جنبه الباص ابو دورين هيمشى بيكى الكورنيش كله لحد المعموره و هناك عندك تمشيه حلوه على البحر و عجل و ملاهى لو تحبى و بعدين تدخلى المنتزه من المعموره...هتتبسطى فيها و تاخدى احلى صور
يارب بس اليوم يكفى لكل ده
و طبعا فى نص اليوم لو عايزه اكلة سمك عندك حوده جندل لو عايزه حاجه اقل من ١٠٠ جنيه و لو عايزه حاجه انضف و احلى و اغلى عندك عروس البحر أو فرج

القلعه وروحى كوستا الى قدام كوبرى ستلا او سلسله قدام المكتبه وعموما اسكندريه جميله..

المعمورة ، المنتزة ، اتغدي عند بلبع بتاع السمك ، الحلو بتاعك عند الشيخ وفيق في راس التين ، ستار بوكس في سان ستيفانو ديه قعدة حلوة وببلاش على البحر

واللهي انا شايف انك تاخدي الرحلة دي برة مصر احسن دي افضل حاجة للسنجل

روحى مع حد احسن اليوم هيبقي اجمد بكتير من انك تكوني لوحدك

عادي
روحي القلعة ولو حبه روحي المكتبه لو مشوفتيهاش
روحي اتغدي عن شعبان بتاع السمك في المنشية
ممكن تروحي سيتى سنتر
جرين بلازا سان استفانو

المنتزه والكورنيش وتاكلي رزبلبن بالايس والمكسرات من عند الشيخ وفيق بعد القلعه اسئلي اي حد في اسكندريه هيوديكي وفي كبده الفلاح وايس كريم لبنان وفي البان سويسرا ده بيعمل اي حاجه ويحط عليها جبن

مسفره لوحدك يبقي هتتبسطي اكتر .. انك تتمشي ع الكورنيش ده ف حد ذاته خروجه جميله جدآ .. enjoy

وتعالى وانا هفسحك عادى بقى ونتعرف على صحاب جدد من القاهره

القلعة ، محطة الرمل ، مكتبة اسكندرية ، البان سويسرا ، قصر المجوهرات، لو بتحبي القهوة في بتاع قهوة حلووو اوي في محطة الرمل اسمة استيفان باولو ممكن تشربي قهوة هناك في بداية اليوم او نصه ، في محل بتاع لبن و جبنه مغمور كدة اسمه وادي النيل هناك هتشربي احلي كباية لبن و مهلبية و زبادي و اركبي الترام كفسحه بردو خلال انتقالك من مكان لمكان

ممكن مش تروحي لوحدك في جروب اعرفو ناس مش عرفا بعضها ويطلعو رحلات مع بعض

اسكندرية في رايي ، القلغه . المنتزه ، مكتبة اسكندرية ، بحر البطاش ، المعمورة عجل ،
اكلة سمك في اي مكان مش هتفرق بس

أعلى